Samodzielnie składasz
e-book? czytaj dalej!

 

Napisałaś treść e-booka. Czujesz, że to połowa sukcesu, bo najtrudniejsze masz już za sobą. Korekta też już zrobiona.

Czas na skład!

Rozważyłaś wszystkie opcje i zdecydowałaś, że najlepszą będzie samodzielna realizacja oprawy graficznej. Być może lubisz zajmować się grafiką, czujesz że to będzie dla Ciebie ciekawe wyzwanie i przyjemność. A być może w tym momencie nie dysponujesz odpowiednim budżetem by zlecić to zadanie profesjonaliście i samodzielne wykonanie składu i grafiki to po prostu jedyna rozsądna opcja.

Nie zależnie od tego jaka jest Twoja motywacja, to warto abyś poznała te siedem wskazówek. Jeśli weźmiesz je pod uwagę projektując swój e-book, efekt Twojej pracy będzie bardziej profesjonalny. Tobie przyniesie większą satysfakcję, a Twoim czytelnikom lepszy odbiór publikacji.

Jakie to wskazówki?

 

Wskazówka 1 
Zachowaj spójność z wizerunkiem swojej marki

Pamiętaj, że e-book jest częścią strategii Twojej marki. I jedno z jego zadań to budowanie Twojego wizerunku, wzmacnianie rozpoznawalności i pozycjonowanie Ciebie w świadomości Twoich odbiorców. Dlatego szata graficzna e-booka powninna być spójna z identyfikacją wizualną Twojej marki. 

E-book powinien być utrzymany w palecie kolorystycznej jaką stosujesz dla swojej marki. Powinnaś zachować swoją typografię, czyli zastosować w e-booku czcionki, które stosujesz do innych materiałów marketingowych. Ogólnie styl Twojej publikacji powinien być charakterystyczny dla Ciebie. Kiedy Twoja marka stosuje mocne, jaskrawe róże, nie twórz oprawy graficznej e-booka w eterycznej, pastelowej zieleni. Nie jest Twoim celem wprowadzenie wizerunkowego chaosu.

Oczywiście, mogą być odstępstwa od tej zasady. Jednak w przypadku, kiedy głównym zadaniem e-booka jest promocja Twojego produktu czy usługi, zachowanie spójności jest bardzo ważne.

Na większą swobodę możesz sobie pozwolić w przypadku e-booków płatnych, ale też zachowując umiar.

Nie dotyczy to też przypadków kiedy tworzysz e-booka na temat zupełnie nie związany z Twoją marką, ale to nie jest przypadek, który chcę poruszać w tym wpisie.

Wskazówka 2

Dopasuj projekt do Twojego odbiorcy

Ta zasada naturalnie łączy się z pierwszą, z tego względu że prawdopodobnie piszesz do swojej grupy docelowej. Przypuszczam, też że swoją identyfikację wizualną marki tworzyłaś biorąc pod uwagę swojego klienta. A jeśli tak, to dopasowanie wyglądu ebooka będzie w zasadzie opierało się na tym samym co zachowanie spójności z wizerunkiem Twojej marki.

Mam nadzieję, że nie zagmatwałam tego za bardzo 🙂

Generalnie chodzi o to by kolorystyka, styl grafik, forma graficzna była tworzona  myślą o czytelnikach. Zastanów się co lubi Twój czytelnik, na co zwróciłby szczególną uwagę i co warto podkreślić w Twojej bublikacji.

Drugi aspekt tego punktu, także bardzo ważny to łatwość czytania Twojego e-booka. Szata graficzna ma pomagać w odbiorze tekstu a nie go utrudniać. Pamiętaj o tym, że grafika może męczyć wzrok, źle sformatowany tekst może przeszkadzać, a źle dobrane elementy graficzne mogą wręcz uniemożliwić przyswojenie treści publikacji.

I tutaj płynnie przechodzimy do kolejnego punktu.

Wskazówka 3

Zachowaj umiar, im mniej tym lepiej

Zasada minimalizmu może uratować Twoją publikację. Stosowanie wielu elementów graficznych, ozdobników, zdjęć, ikon może być kuszące, bo do dyspozycji mamy wiele darmowych i płatnych źródeł. Jest całe mnóstwo pięknych elementów, co chwilę pojawiają się nowe, trudno zdecydować się na jeden. Z łatwością możemy wrzucić tu pastelową plamę, tu brokatowy pył a tam jeszcze złotą ramkę i różowe czy miętowe ikonki…  

Każdy z tych elementów może byś świetny i doskonale zdobić Twój e-book, ale zastosowanie ich wszystkich w taki sposób by współgrały ze sobą i tworzyły spójną całość, a przy tym nie przesłaniały treści bywa nie łatwe. Zwłaszcza dla osoby, która nie zajmuje się projektowaniem na co dzień i nie ma doświadczenia w tworzeniu grafiki.

Dlatego jeśli czujesz się nie pewnie, nie masz przekonania czy wszystkie elementy pasują do siebie, postaw na prostotę i minimalizm. Sam tekst obroni się lepiej niż jeśli będzie musiał przebijać się przez gąszcz graficznych elementów.

Zdecyduj się na jeden mocniejszy akcent i dobierz do niego pozostałe dopełniające go elementy i na nich zbuduj oprawę graficzną. Do tego poprawne ułożenie tekstu i odpowiednio dobrane zdjęcia, sprawią że Twój e-book będzie prezentował się profesjonalnie i z klasą.

Wskazówka 4

Dobieraj odpowiednie zdjęcia

Wspomniałam wyżej o zdjęciach. To bardzo ważny element oprawy graficznej. Zdjęcia mają nawiązywać do tekstu przy którym się znajdują, wzmacniając przekaz. Nie wrzucaj zdjęć przypadkowo, bo nie odpowiedni obraz może zaburzyć czytelnikowi odbiór i zrozumienie Twojego tekstu.

Ponad to zdjęcia powinny zachować w całej publikacji spójną stylistykę, powinny być zrobione w podobny sposób tak by układały się w całość. Fotografie stanowią tło dla Twojego tekstu powinny tworzyć pewnego rodzaju historię, nadawać nastrój i styl Twojej publikacji.

Wskazówka 5

Tekst potrzebuje przestrzeni. Zachowaj odstępy i marginesy

Ułożenie tekstu nie jest wcale tak proste jak mogło by się wydawać. Warto pamiętać o kilku ważnych punktach podczas pracy nad ułożeniem tekstu na stronach e-booka. 

Zachowaj marginesy. Nie rozciągaj bloków tekstowych od brzegu do brzegu, to nie wygląda dobrze. Zachowaj zarówno z lewej jak i z prawej strony puste przestrzenie. Ja stosuje zwykle przynajmniej 3 cm marginesy.

Poza tym przestrzeń należy zachować u góry i na dole tekstu a także pomiędzy dodatkowymi elementami graficznymi, czy zdjęciami.
Wydaje się to oczywiste ale nie zawsze w praktyce pamiętamy o tym.

Jedna kolumna. W publikacjach drukowanych, magazynach spotykamy się z tekstem ułożonym w 2, 3 i więcej kolumnach. To ułatwia czytanie małych czcionek, jednak na ekranie lepiej czyta się tekst włożony w jedną kolumnę.

Wyrównaj do lewej. Spotykam się często z pytaniem czy można tekst wyjustować? Można, ale jeśli składasz tekst samodzielnie w Canvie, czy innym programie który nie ma zaawansowanych funkcji do składu, nie rób tego. Wyjustowany tekst tworzy nieregularne odstępy pomiędzy wyrazami co bardzo utrudnia ludzkim oczom czytanie. Wyrównanie do lewej (lub prawej w pewnych sytuacjach) zachowuje równe odstępy dzięki czemu tekst jest przyjazny dla oka i nie męczy wzroku. A nierówno kończące się linijki nie mają wpływu na komfort czytania.

Samotne spójniki. Zwróć uwagę czy na końcach linijek nie zostały sieroty, czyli samotne: „a”, „nie”, „czy” itp. jeśli tak, koniecznie przenieś je do następnej linii.

Wskazówka 6

Nie zapomnij o stronie redakcyjnej

Być może ta wskazówka nie dotyczy wprost oprawy graficznej, jednak ma wpływ na ogólny wizerunek Twojej publikacji. Zachęcam Cię do uwzględnienia w Twoim e-booku strony redakcyjnej, na której zamieścisz: autorów i współtwórców ebooka (korekta, redakcja, ilustracje itp.), nazwę wydawcy, adres i adres internetowy, informacje o użytych materiałach (ilustracje, zdjęcia), notę copyright, zastrzeżenie praw autorskich, numer ISBN (jeśli zdecydujesz się nadać go swojej publikacji) i inne informacje.

 Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w samodzielnej pracy nad oprawą graficzną Twojego e-booka. A świetnym treściom będzie towarzyszyć piękna forma graficzna.

Na koniec dodam jeszcze, że warto abyś zwróciła uwagę na to jak wygląda Twój e-book i jak się go czyta. Poświęć na to trochę czasu i przeanalizuj czy oprawa graficzna pomaga w odbiorze Twoich treści. Czy to w jaki sposób ułożony jest tekst nie męczy oka.

Jeśli Twoje wrażenia są pozytywne. Możesz ruszać na podbój świata on-line z Twoim e-bookiem!

Powodzenia!

 

pobierz darmowy workbook

12 kroków do określenia

osobowości marki

Budujesz mały biznes? A może startujesz z nowym produktem lub usługą?
Wciąż zastanawiasz się nad tym jak zaprezentować swoją markę światu?

Ten darmowy workbook pomoże Ci określić fundamenty
oraz osobowość Twojej marki.

Zrób 12 kroków razem z workbookiem i zacznij rozwijać swoją markę już dziś!